Liker Jesus jul?

I jula feirer vi at Jesus kom til jorden, at Gud ble menneske i form av en baby som ble født inn i fattigdom. Hva kan være mer naturlig enn å gjøre feiringen til en kjøpefest?

Vi har akkurat feiret jul. Mange har kost seg og slappet av, vært sammen med familien og spist god mat. Det er en hyggelig og fin tradisjon som er viktig for veldig mange av oss. Allikevel tenker jeg det må være lov å stille noen spørsmål ved hvordan og hvorfor vi feirer, uten å bli sammenlignet med Ebenezer Scrooge?

I utgangspunktet feirer vi altså at Jesus kom til jorden som en baby, født av jomfru Maria i en stall i Betlehem. Har jeg forstått det rett var jul i utgangspunktet en hedensk feiring som ble gitt et kristent innhold, og i våre dager utvikler vel feiringen seg i stadig større grad til å bli en sekulær feiring der gaver og nisser, julepynt, familieselskaper og god mat er de viktigste ingrediensene.

Personlig syns jeg det er en mer ærlig tilnærming til feiringen. Jeg tenker nemlig at hovedpersonen i den kristne julefeiringen, altså Jesus, ikke ville applaudert måten vi minnes han på.

Jesus var fattigere enn du tror

La oss gå 2000 år tilbake i tid og se litt på hvordan det var å vokse opp da: Jesus var sannsynligvis mye fattigere enn du tror. Det estimeres at 9 av 10 som bodde i området der Jesus vokste opp levde på et eksistensminimum, og så mye som 2/3 av befolkningen levde i alvorlig eller ekstrem fattigdom. Bare omtrent 2 % av befolkningen var rike, til gjengjeld var noen av disse ekstremt rike.

Jesus tilhørte arbeiderklassen, og var altså sannsynligvis blant de som levde i alvorlig eller ekstrem fattigdom. Han var en arbeidskar, en tekton på gresk. Ordet blir oversatt til tømmermann i Bibelen, men det betyr altså bare en bygningsarbeider. Det er nok mer sannsynlig at han jobbet med stein på et av de store byggeprosjektene på den tiden, en times gåtur fra Nasaret. Dette vet jo ingen med sikkerhet, men det er i hvert fall svært lite sannsynlig at Jesus var en del av en suksessfull snekkerbedrift.

Det var i utgangspunktet svært lite sannsynlig at en gutt som Jesus kunne lese og skrive, det var ikke vanlig at gutter fra arbeiderklassen gikk på skole. Men i Lukas 4 fortelles det om at Jesus leser høyt fra en skriftrull, så det virker som han i hvert fall kunne lese, men om han kunne skrive vet vi ikke noe om. 1

Dette er bakteppet for historien om Jesusbarnet i krybben. Det er nok derfor Jesus var svært opptatt av sosial urettferdighet. Særlig i Lukasevangeliet kan vi lese om Jesu engasjement for de fattige, altså der juleevangeliet er hentet fra. Lukasevangeliet kalles gjerne «de fattiges evangelium». Her kan vi lese om Jesus som refser de rike og gir trøst til de fattige.

I Lukas 6 kan vi lese at Jesus ser sine fattige disipler inn i øynene og sier:

Salige er dere fattige, 
Guds rike er deres.
Salige er dere som nå sulter,
dere skal mettes.
Salige er dere som nå gråter,
dere skal le.

Og han fortsetter:

Men ve dere rike,
dere har alt fått deres trøst.
Ve dere som nå er mette,
dere skal sulte.
Ve dere som nå ler,
dere skal sørge og gråte.

Vi rike kristne har avsluttet juleevangeliet i god tid før vi kommer til dette avsnittet. Vi har nok i det store og det hele vanskeligheter med å identifisere oss med menneskene evangeliene er skrevet til. Det livet folk i Galilea levde for over 2000 år siden minner svært lite om livene vi lever i Norge i dag.

Julefeiring anno 2024

Så hva har alt dette med vår julefeiring å gjøre?

Jo, dette: For å feire Jesu fødsel har vi nordmenn i 2024 brukt 138,7 milliarder kroner, i gjennomsnitt 24 900 kroner pr. husholdning. Til sammenligning ga vi 415 millioner (altså rundt 3 promille av julebudsjettet) til TV-aksjonen, noe som var rekord.2

Jeg sier ikke at vi ikke skal kose oss når det er jul, men må det koste så mye å kose seg? Kunne det f.eks. vært mulig å bruke 1/3 mindre på oss selv, da hadde vi hatt 45 milliarder å gi til de fattige. Det er penger det også.

Jula har blitt en gigantisk kjøpefest der vi bruker ufattelige summer på gaver og mat til våre aller nærmeste. Og vi skaper forventninger til hvordan jula skal feires som en god del familier ikke har økonomiske evner til å innfri. Mange bruker januar til å både slanke bort de ekstra kiloene man la på seg og til å nedbetale utgiftene til feiringa som man egentlig ikke hadde råd til.

Julefeiring handler mye om stemninger, og det er vel denne stemningen som gir oss de gode opplevelsene som igjen skaper de gode minnene. Jeg tror ofte vi ødelegger den gode julestemningen med stress, kjøpepress og skyhøye forventninger. God stemning skapes av mennesker som har tid for hverandre og som gjør hyggelige ting sammen. Og selvsagt at man har noe ekstra godt å spise og at det ligger noen pakker under treet – men ikke så mye at man blir kvalm av begge deler.

Det er fortsatt veldig mange mennesker her i verden som lever i alvorlig eller ekstrem fattigdom, slik som Jesus gjorde. Så når Jesus sier at det vi gjør mot vår neste i nød, det gjør vi mot han, så er det fordi han selv veldig lett kunne identifisere seg med nød og fattigdom. Så om vi virkelig ønsker å feire barnet i krybben, han som etter hvert ble voksen, så er det lett å vite hva som gir han julestemning.

Evangeliene i Bibelen er historier om fattige og for fattige – tenk på det neste gang du leser dem. Prøv å leve deg inn i historiene som fortelles. Les gjerne Lukas evangelium på nytt og spør deg selv: hvem er jeg i disse historiene?

  1. Kilde: Department of New Testament Studies, Faculty of Theology, University of Pretoria, South Africa, Could Jesus Read? ↩︎
  2. I følge VG ↩︎

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *